Kako da reklamirate svoj proizvod ili uslugu (1)

U vremenu koje je medijski determinisano, sasvim je logično da je prisutnost u medijskoj sferi pitanje nužnosti.  Kada je reč o oglašavanju, čini se da je sve jasno, ali praksa dokazuje da i dalje postoje nepoznanice  o uslovima oglašavanja i problemima koji proizilaze iz tumačenja zakonske regulative.

tv-1460525_1280

Brojni načini oglašavanja umnožavaju se sa razvojem internet marketinga, no, sfera interesovanja u ovom tekstu jesu tkz. tradicionalni elektronski mediji, televizija i radio, koji su u našoj sredini najviše u upotrebi i samim tim za potencijalne oglašivače, najatraktivniji. Činjenica je da putem oglašavanja na televiziji najveći broj ljudi istovremeno vidi oglasnu poruku, zbog čega se klijenti koji plasiruju robu ili uslugu mahom i opredeljjuju za ovaj medij.

microphone-1674903_1280Na televiziji ili radiju možete se oglasiti putem uobičajenih reklama, zatim,  u vidu sponzorstva medijskog sadržaja, kroz prepoznatljive televizijske ili radijske prodaje i najkompleksnije, u vidu plasiranja proizvoda.

Opravdano je da onaj ko ulaže novac očekuje adekvatan odgovor, ali to ne znači da je klijent gospodar medijskog  prostora. Koja oglasna poruka i na koji način može da se oglasi na televiziji, a šta je zabranjeno, propisuju Zakon o oglašavanju Republike Srbije, kao i Pravilnik o audio-vizuelnim komunikacijama Regulatornog tela za elektronske medije.

Kada je reč o reklamama koje se emituju u prepoznatljivim blokovima, nedoumice su značajno manje nego u domenu oglašavanja unutar programskog sadržaja. Oglasna poruka-reklama treba da sadrži kreativnu provokaciju kojom će skrenuti pažnju na ono što promoviše, a ne sme da podstiče diskriminaciju po bilo kom osnovu. Prikazi nasilja nisu dozvoljeni, osim kada za cilj imaju prevenciju takvog ponašanja, dok se scene koje izazivaju strah ili podstiču agresivnost, prikazi seksualnog uznemiravanja ili maloletnika sa seksualnim karakteristikama odraslih smatraju ugrožavanjem zdravlja i bezbednosti. Nije dozvoljeno ni oglašavanje cigareta i alkoholnih pića, osim u slučajevima pića koja imaju manje od 20% alkohola i to na određeni način.

Obmanjujuće oglašavanje je posebna slaba tačka u domaćoj praksi i premda je slučaj jednog poznatog hleba jasno pokazao kako to izgleda, ne znači da se nećemo opet sretati sa reklamama koje nas pogrešno obaveštavaju o sastavu, nameni, poreklu ili ceni nekog proizvoda, ukoliko se ne budemo dovoljno često podsećali na to šta čini prevaru.

milica_gacin

Milica Gacin

Urednik u zabavnoj redakciji RTS-a
i student doktorskih studija

Postavi pitanje

Author: Konsalting Saradnici

Pišite nam